طراحی سایت صفر تا صد

 در عصرجدید و با پیشرفت تکنولوژی این امر که برای هر کسب و کاری به یک وب سایت نیاز است برای اینکار باید از صفر تا صد طراحی وب سایت را یاد بگیرید تا بتوانید یک وب سایت عالی طراحی کنید .

همان طور که می دانید طراحی سایت ، کاری پیچیده و نسبتا زمان بر است که نیاز به تخصص و آموزش دارد. راه های مختلفی برای آموختن صفر تا صد طراحی سایت وجود دارد. کلاس های آموزشی برنامه نویسی و طراحی وب سایت می تواند راه حل مناسبی برای آموختن این حرفه باشند. البته کلاس های آموزشی معمولا نیازمند صرف هزینه های زیادی هستند.


امروزه در قرن جدید تخصص های طراحی وب و برنامه نویسی وب یکی از تخصص های پردرآمد در سراسر دنیا به حساب می آیند. زیرا اغلب گروه های جامعه به یک وب سایت یا نرم افزار تحت وب نیاز دارند تا کارهای خود را مطابق با تکنولوژی روز دنیا به انجام برسانند .در این جا ما از صفر تا صد طراحی سایت را به طور خلاصه به شما یاد خواهیم داد که چگونه به یک طراح وب یا برنامه نویس وب حرفه ای تبدیل شوید.

منظور از طراحی سایت از صفر تا صد چیست؟ طراحی وب سایت از صفر تا صد یعنی خدمات طراحی، راه اندازی و توسعه سایت است . این نوع خدمات دهی در زمینه طراحی وب سایت شامل شرکتهای پیشرفته و حرفه ای این حوزه می شود.خدمات مربوط به طراحی وب سایت از صفر تا صد شامل موارد زیر می شود:

1-طراحی اولیه

2-راه اندازی

3-توسعه

*خدمات طراحی اولیه سایت

در مرحله ی اول طراحی سایت باید نیازهای کارفرما بررسی شود . با توجه به نیاز کارفرما، بازار هدف و رفتار کاربران در اینترنت در آن بازار، پیشنهاداتی به کارفرما برای سبک طراحی سایت داده می شود. سپس با تایید ایشان کار طراحی سایت شروع شد.

در این مرحل طرح ، طرح  اولیه سایت روی کاغذ کشیده و ساختار بندی صفحات و محتوا مشخص می شود. پس از تایید این مرحله کار سایت به مرحله اجرا و راه اندازی می رود.

*خدمات راه اندازی سایت

پس از گرفتن  تایید طرح های اولیه، با توجه به اطلاعات ارسالی کارفرما، طراحان و برنامه نویسان سایت دست به کار شده و سایت را طراحی و اجرا می کنند.

پس از راه اندازی سایت برای کارفرما ارسال می شود و ایشان اصلاحات آخر را روی سایت  انجام داده و بعد از اجرای اصلاحات کار طراحی سایت تمام می شود.

*خدمات توسعه سایت

هنگامی که کار طراحی سایت و اصلاحات کارفرما تمام شد، در واقع این پایان کار طراحی سایت نمی باشد. از این مرحله به بعد کار توسعه سایت شروع می شود.

توسعه سایت با توجه بررسی رفتار کاربران با سایت طراحی شده انجام می شود و یا با گذشت زمان مشخص می شود سایت به چه امکانات و اطلاعات جدید احتیاج دارد.


دامنه: در واقع همان آدرس وب‌سایت است که به کاربران و مخاطبان کمک می‌کند تا به سایت شما مراجعه ‌کنند. توجه داشته باشید که نام دامنه مختص به شماست و امکان تکرار این نام در هیچ سایت دیگری وجود ندارد. برای درک بهتر می‌توانید لینک‌های مختلف را مشاهده کنید. ابتدای هرلینک www. است که به آن زیر دامنه می‌گویند و نام دامنه پس از آن قرار می‌گیرد. برای خرید نام دامنه کافیست عبارت “خرید هاست و دامنه” را در در گوگل وارد کنید تا این موتور جستجوی محبوب لیستی از بهترین و معتبرترین سایت‌ها را برای خرید به شما پیشنهاد کند.

دامنه ها:

پسوند

کاربری

.ir

دامنه ملی است و می تواند برای هر کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.

.com

دامنه بین المللی است و می تواند برای هر کاربردی مورد استفاده قرار گیرد(تفاوتش با بالایی گرونتر بودنش هست)

.net

بیشتر برای سایتهایی با محتوای فضای شبکه و اینترنت به کار گرفته می شود

.org

بیشتر برای سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد

نام دامنه نام تجارت شما است و انتخاب درست آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به این ترتیب، بهتر است قبل از انتخاب نام دامنه به این نکات توجه داشته باشید و آنها را برای انتخابی صحیح به کار بگیرید:

1-کد کشور مناسبی را انتخاب کنید

به طورمثال .com یکی از شناخته‌شده‌ترین و در عین حال پرطرفدارترین دامنه‌ها در سطح بین‌الملل است. همچنین اگر کاربران شما فقط مختص به کشور ایران هستند، می‌توانید از دامنه .ir استفاده کنید.

2-انتخاب صحیح نام

انتخاب نام منحصر به فرد و خاص، می‌تواند باعث جذب مشتریان بسیاری شود. سعی کنید نام مخصوص به خود انتخاب کنید. البته این نام باید به گونه‌ای باشد که به ‌راحتی در ذهن مخاطب باقی بماند. به این ترتیب، نامی کوتاه و ساده و در عین حال پر معنا، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

3-کپی برداری ممنوع

استفاده از اسامی برندهای دیگر در نام دامنه، کاری غیرقانونی است. پس به شدت از انجام این کار خودداری کنید تا مشکلی از نظر قانونی در روند طراحی سایت ایجاد نشود.

4-استفاده از کلید واژه

همیشه سعی کنید که از کلمات کلیدی استفاده کنید که کسب‌و‌کار و خدمات ارائه شده توسط شما را توصیف کند.  بهتر است از کلمات کلیدی استفاده کنید که کاربران در اینترنت ممکن است به هنگام جستجو از آن استفاده کنند.

5-استفاده از علامت و اعداد ممنوع

اعداد و علامت‌ها اغلب عاملی گمراه کننده هستند. انجام چنین کاری اغلب مخاطبان را دچار اشتباه می‌کند و تایپ را برای جستجوی سایت شما سخت می‌کنند.

-هاست: به زبان ساده، فضایی است که یک شرکت به شما اختصاص می دهد تا محتوای سایتتان را آنجا قرار دهید. بسته به کاربرد، میتوانید هاست با ویژگی ­های مختلفی انتخاب کنید.

هنگام خرید نام‌ دامنه و ثبت آن نوبت به خرید هاست می‌رسد. از هاست به یک فضای ایمن و در عین‌ حال مطمئن برای قرار دادن اطلاعات استفاده می‌شود. این فضا، به عنوان قسمتی از یک سرور عمل می کند که به‌ صورت 24 ساعته روشن و برای تمامی افراد درتمامی نقاط جهان قابل دسترسی است. در حقیقت، هاست فضای ذخیره‌سازی سایت شما است و هر چیزی که به وب‌سایت خود اضافه کنید، در هاست ذخیره می‌شود. شما باید حجم هاست خود را با توجه به هدف راه‌اندازی وب‌سایت‌تان انتخاب کنید. شما می‌توانید هاست خود را از شرکت‌‌های مختلفی خریداری کنید اما قبل ‌از اقدام به خرید باید با ویژگی‌های یک هاست خوب و مناسب آشنا شوید:

*مقاوم در برابر ویروس‌ها

*دارای امکانات جانبی متنوع جهت راه‌اندازی وب‌‌سایت

*پر سرعت بودن؛ به صورتی که کاربران بدون اتلاف وقت به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند

*پرقدرت و بدون قطعی‌

 

نمونه‌هایی از شرکت‌های ارائه دهنده هاست: سی پنل، میهن هاست، ایران هاست و …

-انتخاب دامنه و هاست مناسب: بعد از انتخاب شرکت میزبان، اقدام به ثبت دامنه و هاست می‌کنید.

-برای شروع می‌توانید از هاست رایگان سی پنل دات آی آر(cpanel.ir) استفاده کنید. البته نسخه‌های رایگان سی پنل خیلی جذاب نیستند ولی نسبت به هزینه دیگر هاست‌ها مناسب هستند.

-پیغام “موجود نمی‌باشد” هنگام ثبت دامنه دلخواه، یعنی این دامنه قبلا ثبت شده و به اصطلاح آزاد نیست که شما بتوانید آن را ثبت کنید.

-ثبت نام در ایرنیک: برای فعالسازی دامنه و هاست شما باید در ایرنیک ثبت نام کنید تا دامنه مورد نظر شما را فعال کند و به شرکت میزبان این اجازه را بدهد که دامنه و هاست را در اختیاز شما قرار دهد.

معمولا فعالسازی دامنه بعد از ارسال درخواست در ایرنیک، 24 ساعت طول می کشد تا تایید شود.

انتخاب نوع وب سایت

سایت ها طبق کاربرد و نوع کد نویسی به چند دسته تقسیم میشن که عبارت است از :

سایت استاتیک یا ثابت (Static Website)

در طراحی سایت و طراحی پرتال این سایت ها یه بار طراحی شده و اطلاعات مورد نیاز در اونها قرار میگیرن و پس از اون برای تغییر نیاز به طراحی عالی یا نیمه عالی سایت است. زبان کد نویسی اینگونه از سایت ها در بیشتر موارد اچ تی ام ال و Java Script هستن که در نوع گسترش یافته تر میشه از سی اس اس هم بهره برد.
از آنجا که در طراحی سایت و طراحی پرتال از حجم کمتری ازکد در طراحی سایت های استاتیک استفاده میشه، سرعت بارگذاری (
Loading) بالایی دارا می باشن. علاوه براین کاهش حجم کدها خوانایی بیشتر سایت به وسیله موتور های جستجوگر رو به دنبال داره.این موارد موجب بهتر شدن وضعیت اونها در طراحی سایت و طراحی پرتال از نظر امتیاز دهی موتورهای سرچ (رتبه) میشه. علاوه بر اینجور سایت ها قیمت طراحی پایین تری رو در مقایسه با بقیه سایت ها دارند.
به کار بردن افراد عالی علاوه بر زیاد شدن امنیت ،موجب بهره مندی از گرافیک و ظاهری زیبا میشه چرا که همه چیز ثبات داره، از جمله متن ها و اندازه ی عکس های و همینطور همه ی موارد مکان معین و ثابتی دارن ،که پس میشه برای محل قرار گرفتن هر یه از اجزا، مناسب ترین تصمیم رو گرفت.
اما از طرفی ممکن نبودن ایجاد تغییرات به وسیله افراد عادی موجب میشه تا امکان بروز رسانی سایت به وسیله مدیر ها و مدیر ها سایت نباشه.
سایت های استاتیک در طراحی سایت و طراحی پرتال برای کمپانی ها، سازمان ها و افرادی مناسب است که ماکزیمم یه یا
2 بار در سال نیاز به تغییر در محتوای سایت دارن.

سایت دینامیک یا پویا (Dynamic Website)

در طراحی سایت و طراحی پرتال افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت رو داشته باشن،می توانند محتوای سایت های دینامیک رو بعد از طراحی تغییر بدن. زبان کد نویسی وب سایت های پویا میتواند براساس نیاز متفاوت باشه اما عمدتا” از زبان های کد نویسی ASP ASP.Net ، PHP، سی اس اس، Silver light و یا Ajax استفاده میشه.
در طراحی سایت و طراحی پرتال اینجور از سایت ها در اول اسکلت سایت به وسیله طراح ایجاد و بعد محتوا به وسیله مدیر ها سایتها بارها تغییر می‌کنه . از این رو طراح در طراحی سایت و طراحی پرتال در مقایسه با موقعیت و اندازه ی دقیق متن ها و عکس های و بقیه فایل هایی که بعدا” به وسیله مدیر ها سایت ها تغییر می‌کنه اطلاعی نداره بنابر این همه حالات رو در نظر میگیرن و این کار موجب می‌شودکه تاحدودی از گرافیک و جلوه ی سایت کاسته بشه.
یکی از مزیت های سایت های دینامیک اینه که محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف نوشته های، عکس های و صفحات و… وجود نداره.
با توجه به اینکه دراین گونه سایت ها از زبان های کد نویسی پیشرفته استفاده میشه ویژگی های زیادی در اونها قابل ایجاد است به مثل ایجاد صفحات هوشمند، فرم ها وموتورهای جستجوی سخت.
اما استفاده زیاد از کدها موجب کنه شدن بارگذاری(
Loading) سایت وکم شدن رتبه اون در موتور های سرچ میشه.
سایت های دینامیک برای افراد، کمپانی ها و سازمان هایی که بیش از دوبار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت رو دارن،مناسب است.

پرتال ها (Portals)

در طراحی سایت و طراحی پرتال، پرتال ها سایت های دینامیک جامعی هستن که چند هدف خاص رو در یه سایت دنبال می کنن. به عبارت دیگه مجموع چند سایت دینامیک که برای رسیدن به هدف خاصی در کنار هم قرار گرفته اند رو میشه یه پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری میتونه از چند سایت تشکیل شده باشه که هر یه امکان خاصی چون انتشار عکس های،عضو گیری، انتشار اخبار، نظر سنجی و … رو در اختیار مدیر ها اون قرار میده.علاوه بر این که تمام ویژگی‌های یه سایت استاتیک میتونه در یه پرتال هم صدق کنه.
در طراحی سایت و طراحی پرتال معمولاً پرتال‌ها به وسیله سازمانها، کمپانی ها وگروه ها خریداری می شوندو به خاطر نیاز به بروز رسانی بخشهای متفاوت اداره ی اونها به وسیله یه فرد خیلی مشکل است .

سایت دارای سیستم مدیریت سایت ( Content Management System Website)

اگه بخواهیم مراحل صفر تا صد طراحی سایت رو کامل کنیم، برای این کارسیستم های مدیریت سایت الزامی است. وب سایت هایی از نوع سایت های دینامیک یا پرتال ها هستن که به وسیله طراح های عالی و یا شرکتهای طراحی عالی برای مصارف خاص ایجاد میشن.
تمام خصوصیات وابسته به سایت های دینامیک در مورد سایتهای
CMS صدق میکنه.
از امتیاز ها این سیستم ها در مقایسه با بقیه سایت های دینامیک میشه به آماده و همه جانبه بودن پرداخت، به صورتی که اغلب اینگونه از سایتها در کمتر از
3 روز کاری قابل نصب و استفاده هستن.
طراحی سایت های
CMS در طراحی سایت و طراحی پرتال به مثل طراحی یه خط تولید است و طراح سعی در رعایت تمام قواعد امنیتی، گرافیکی، رتبه موتور های سرچ و بقیه موارد خوب میکنه.

 راه اندازی وب سایت طراحی شده

-انتخاب نام مناسب براي سایت

- ثبت Domain name (نام سايت) در اينترنت

-طراحي نرم افزار و گرافیک سایت

- خريد هاست (فضای کاربری)

-قراردادن سایت طراحی شده بر روی هاست و افتتاح سايت

رعایت امنیت در سایت های طراحی شده

یوزر ها به هنگام ورود به سایت اعتبار آنها سنجیده می شود، و بعد برای دسترسی به قسمت های متفاوت راهنمایی میشن.اما همیشه باید در نظر داشت که هر سایتی براي جلوگيري از هرگونه دسترسی غيرمجاز كه ممکنه منجر به دستكاری، خرابكاری يا سرقت اطلاعات میشه،تدابیر امنیتی اتخاذ میکنه که هر کدام به نوبه ی خود مانع از دسترسی افراد غیر مجاز به بانک اطلاعاتی میشه.

ساپورت و به روز رسانی سایت ( مرحله صد )

شاید مهمترین قسمت در ساخت یه وب سایت ساپورت و امکان به روز رسانی اون باشه. سیستمی که ساپورت نشود، درگیر مشکل شد  و می تواند یک سایت رو هم از پا در بیاره.

سایت شما قطعاً نیاز به آپدیت و اجرا تغییرات است. بدون این تغییرات شما قادر نیستید خودتان رو با نیاز روز بازار و همینطور مشتری ها خود تطابق بدید.

سایت روبی وب در ادامه طراحی وب سایت های گوناگون ، در طراحی وب سایت صفر تا صد مهارت لازم را دار می باشد . سایت روبی وب با  داشتن طراحان و برنامه نویسان ماهر و با تجربه حاضر به همکاری با شما کاربران برای طراحی سایت می باشد برای این کار با ما تماس بگیرید.